Bigi Pan!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van LauraSigourney TjallingiiLansman - WaarBenJij.nu Bigi Pan!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van LauraSigourney TjallingiiLansman - WaarBenJij.nu

Bigi Pan!!!

Door: Sigourney

Blijf op de hoogte en volg LauraSigourney

22 September 2016 | Suriname, Paramaribo

Jaaaa het is weer tijd voor een leuk TRIPJE! Ik ben namelijk dit weekend samen met drie super gezellige meiden uit mijn huis Nienke, Jessica en Thiara op trip geweest naar Bigi Pan.
Zaterdag 17 september werden we stipt om 7:45 opgehaald. Ja, onze gidsen deden helaas niet aan Surinaamse tijd dus we moesten nog haasten ook. Tijdens de trip naar Bigi Pan werden we begeleid door Sergio en Dylan, twee super gezellige gidsen. Dat hadden we ook wel nodig want we zaten twee hele dagen met deze mannen opgescheept.

De allereerste stop was een stop in de plaats Saramacca het was al een vrij snelle stop want we kregen hier een lekker ontbijtje. En ja jullie zullen het niet geloven maar ze hadden zelfs GLUTENVRIJ BROOD mee (de lieve gidsen). We hadden allemaal niet super veel honger dus hebben we ook wat brood aan de lieve zwerfhondjes daar gegeven. Vooral de 2 lieve kleine puppy’s kregen erg veel aandacht van ons. Vooral Nienke en Jessica waren helemaal weg van de lieve beestjes, ze waren er dan ook niet bij weg te slaan. Maar jammer genoeg moesten we weer verder want we hadden nog een hele trip te gaan.

Na deze leuke stop vertelde onze gids dat we tijdens onze rit naar Bigi Pan op zoek gingen naar een aantal dieren. Zo wilde hij ons luiaarden, vogelspinnen en aapjes laten zien. Ik moest daar best wel om lachen want ik had niet verwacht dat we dat soort beesten gewoon langs de kant van de weg zouden vinden. Maar tijdens onze eerste sanitaire stop werden we gelijk verast door een eerste dier, en jawel de VOGELSPIN!! Thiara en ik waren allebei zo heldhaftig om de vogelspin vast te houden en zelfs op ons hoofd te zetten, ja niemand had dit zeker van mij verwacht dus ik zal er zeker even een foto van plaatsen als bewijs!

Verder zijn we onderweg nog gestopt bij een Hindoestaanse tempel en hebben we een luiaard en aapjes gezien, het was dus echt een leuke autorit. Tegen een uur of 4 kwamen we aan in Nickerie en vanuit Nickerie gingen we met de boot naar Bigi Pan. We werden van harte verwelkomt door onze bootsman meneer Mandje. Meneer Mandje is een super lieve Javaanse man die erg van een drankje houdt. Zijn eerste vraag aan ons was dan ook of we wel een fles Borchou bij ons hadden. Wij als niet echte zuipschuiten hadden natuurlijk niks bij ons, dus Nienke is op de valreep nog even snel een fles Bacardi gaan inslaan. Zodat we ’s avonds gezellig een drankje konden drinken met de gidsen en bootsman.

De boottocht naar Bigi Pan was werkelijk prachtig, we hebben namelijk gevaren tussen de mangrove bomen. Onderweg konden we genieten van allerlei mooie vogels en doodshoofd aapjes. En dan na ongeveer een klein uurtje varen zijn we aangekomen bij BIGI PAN!! Als ik Bigi Pan in 1 woord moet omschrijven dan is het echt ADEMBENEMEND! We hebben met z’n vieren echt met open monden gekeken naar het prachtige meer en het mooie huis waar we gingen logeren. 1 ding wist ik zeker dit werd een weekend om nooit meer te vergeten.

Als echte diva’s namen we gelijk de ligbedden op de stijger in beslag en hebben we heerlijk zitten kijken naar de zonsondergang en die was werkelijk waar prachtig. Ik denk dat we wel 100 keer hebben gezegd hoe bizar mooi het daar was. Jullie kunnen een beetje een sfeer impressie krijgen door de foto’s op onze blog, maar in het echt was het natuurlijk nog veel specialer. Na een heerlijke maaltijd bestaande uit saoto soep en als toetje bakabana, door onze lieve Mandje. Hebben we gezellig wat gedronken met de gidsen en de bootsmannen en zijn we tegen middennacht onze hangmat ingekropen.

Over het algemeen hebben we allemaal lekker geslapen en dat is toch wel bijzonder in zo’n hangmat. Ik werd ’s ochtends al om 6 uur wakker maar ik heb het nog nooit zo erg gevonden want jeetje wat was het weer prachtig en adembenemend. Na een heerlijk ontbijt hadden we nog 2 onderdelen op het programma staan voordat we naar huis gingen, namelijk vogels spotten en het modderbad. We gingen samen met onze bootsman en een gids het water op, om eens wat mooie vogels uit de Surinaamse natuur te spotten. Maar we hebben niet alleen vogels gespot maar ook vissen. Een aantal vissen soorten in Suriname hebben namelijk de gewoonte om wel eens uit het water te springen en ja jullie raden het al, die belanden dan ook overal. Zo zat ik dus gezellig naast Jessica in de boot en Jessica schrok telkens van een vis als ze uit het water sprongen, ze moest werkelijk niks van die vissen hebben. Helaas was dat niet wederzijds, want de vissen vonden Jessica wel erg leuk. Zo leuk zelfs dat er een vis was die vol in Jessica’s gezicht sprong. Nou je kunt wel raden hoe dat af liep gegil en vooral heeeeeeel veeeel gelach (nu ik dit schrijf lach ik er gewoon weer om). Ja Jes dit was een gebeurtenis die we niet snel meer zullen vergeten.

Om Bigi Pan op een ontspannende manier af te sluiten gingen we nog een modderbad nemen. En als ik me een modderbad voorstel denk ik aan een leuk modderpoeltje ergens aan de rand van de zee, maar dit is Suriname dus het was net even iets anders. We stopte namelijk midden op zee en toen zei de bootsman zo dames spring maar in het modderbad. Dus we keken elkaar even aan van meent u dit serieus is hier het modderbad, maar het was jammer genoeg geen grap. Thiara de heldhafstigste van ons sprong dus in het water en zakte meteen tot haar kuiten in de vieze modderdrab. Nou ik kan jullie één ding vertellen ik heb nog nooit in zoiets gors gestaan als het ‘’modderbad’’. We hebben wel erg gelachen en voor de foto onszelf nog even onder de modder gesmeerd, maar zijn toen zo snel mogelijk weer het water uit gegaan.
Eenmaal terug gekomen bij ons huisje hebben we nog even lekker in de zon gezeten en heerlijk gegeten en toen vonden we het wel weer tijd om terug te gaan naar het vertrouwde Paramaribo.

Lieve Nienke, Jessica en Thiara bedankt voor deze onwijs gezellige trip, ik heb er echt onwijs van genoten en hopelijk jullie ook!

  • 24 September 2016 - 17:25

    Ineke En Erik:

    Ha Sigourney,
    Jullie hebben het wel goed voor elkaar daar; vier dagen stage lopen (en niet te hard werken), en dan drie dagen de tijd om tripjes te maken. Het zal vast wel tegen vallen om over een paar weken weer in het Nederlandse ritme te komen.
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal ondernemen en stoer hoor die vogelspin op je hoofd. Ik had het inderdaad niet van je verwacht en zou het je zeker niet nadoen.
    Veel plezier straks met Jeroen en we zullen goed voor Mattie zorgen.
    Groetjes,
    Ineke en Erik

  • 24 September 2016 - 18:45

    Pascale:

    Hai sig en laura
    Wat een heerlijke plek om bij tekomen van jullie week.
    Wij moeten het doen met onze kust.
    Maar jullie lekker decadent naar jullie prive resortje doen jullie goed.
    Leuk dat er zoveel gezellige meiden zijn.
    Je blijft me verbazen wat een dosis lef je hebt een vogelspin op je brrrrrr.
    Doe het je niet na.
    Gezellige week eindelijk na 3 weken weer samen moet een heerlijk idee zijn.
    Geniet ervan samen.
    Liefs,
    Henk&Pascale

  • 26 September 2016 - 20:10

    Henk:

    Hoi meiden,

    Alles goed met jullie? Mooie avonturen maken jullie mee. Naast het werken natuurlijk.
    Ik heb een vraag. Hoe regelen jullie de tripjes naar o.a. Bigi pan met gidsen. Hebben jullie contact met een reisbureau om dit soort reisjes te maken?
    Een collega gaat met zijn vriendin volgende week naar Paramaribo en ik wilde hem wat tips geven

    Groetjes,

    Henk

    Ps hij is van jullie leeftijd, salsa feestjes mogen dus ook

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

LauraSigourney

Actief sinds 29 Aug. 2016
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 7483

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 13 November 2016

Buitenlandse Stage

Landen bezocht: