Eerste week stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van LauraSigourney TjallingiiLansman - WaarBenJij.nu Eerste week stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van LauraSigourney TjallingiiLansman - WaarBenJij.nu

Eerste week stage

Door: Sigourney

Blijf op de hoogte en volg LauraSigourney

12 September 2016 | Suriname, Paramaribo

Het gaat eindelijk beginnen onze eerste stageweek. We begonnen de maandag eerst met een introductiedag. Laura en ik waren natuurlijk zoals echt Nederlanders een half uur van te voren aanwezig omdat we misschien bang waren dat we te laat kwamen. Na een tijdje zoeken op het terrein van het Academisch Ziekenhuis hadden we dan eindelijk ons klas lokaal gevonden. We werden verwelkomt door mevrouw Groeneveld onze praktijkopleider en we mochten plaats nemen in het lokaal dat al deels gevuld was door Surinaamse stagiaires.

Tijdens deze introductiedag maakten we kennis met verschillende docenten, Surinaamse en Nederlandse stagiaires, het ziekenhuis en de Surinaamse cultuur. Het belangrijkste wat ons op de hart werd gedrukt is dat groeten in Suriname erg belangrijk is. Als je mensen namelijk niet op een beleefde manier groet vinden ze je namelijk gelijk onbeschoft en sta je meteen 1-0 achter. Tijdens het onderdeel cultuur kwam goed naar voren dat de Surinaamse stagiaires veel af weten van de Surinaamse cultuur in tegenstelling tot de groep Nederlandse stagiaires. Er werd namelijk gevraagd of de Surinaamse studenten het Surinaamse volkslied wilden zingen in het Nederlands en het Sranan Tongo. Het dit was maar in één woord te beschrijven WAUUWWWW!! Al deze meiden zingen als engeltjes en het klonk alsof ze dit elke dag met elkaar zongen. Toen vroeg de docent of wij Nederlandse studenten het Nederlandse volkslied wilden zingen. En hoe gênant was dat want Laura en ik waren de enige die het kenden, dit was een little moment of shame.
Na deze leuke en interessante introductie dag hebben we onze taxichauffeur uitgenodigd voor een gezellig etentje in een Warung. Hier heeft Laura voor het eerst Telo gegeten en Dawet gedronken. Hahahahaha en lekker dat ze het vond, Laura straalde helemaal bij elke hap die ze nam.

Dinsdag begonnen we echt voor het eerst op de afdeling. Laura zit op de verloskunde en ik zit op de kinderafdeling. Zo’n eerste week is erg wennen en we kunnen dan ook zeggen dat het er heeeeeel anders aan toe gaat dan in Nederland. In Nederland ben je namelijk 8 uur lang aan het rennen en vliegen en in Suriname kennen ze dat niet. Alles gaat op een rustig tempo waar wij ons dan ook moeilijk aan kunnen aanpassen. Maar naarmate de week ging dit wel steeds beter. Ik moet zeggen dat ik het echt super naar mijn zin heb op de kinderafdeling, momenteel zit ik op de algemene kinderafdeling, over vier weken ga ik naar de infectieafdeling en de laatste twee weken ga ik stage lopen op de neonatologie. Laura loopt eerst stage op de afdeling verloskunde en daarna 5 weken op gynaecologie. Het worden de komende negen weken dus erg hard werken, maar daar zijn we hier tenslotte voor!

Aangezien we natuurlijk een hele intensieve week hadden gehad vonden we het een goed plan om de week op een gepaste manier af te sluiten met een avondje stappen in Havana. Havana is een populaire club in Suriname waar op donderdag heel veel studenten naar toe gaan. Hier hebben we echt een super leuke avond gehad en vooral lekker veel gedanst.
Een huisgenoot van ons werkt bij een toeristen kantoor die leuke tripjes organiseert en hij stelde voor om dit weekend naar Galibi te gaan, omdat daar een leuk festival was. En uiteraard slaan wij een leuk feestje niet over dus gingen we samen met nog 6 andere huisgenoten een weekend naar Galibi. Het was een tocht van twee uur rijden in een bus en vervolgens nog een uur in een boot, waarbij we lekker nat werden van het water uit de Atlantische oceaan, maar dan heb je ook wat. Galibi heeft een prachtig strand met een lekkere warme zee waar je heerlijk kunt chillen. Na een heerlijke avondmaal van onze gidsen zijn we naar het festival vertrokken. Dit was zeker een festival om nooit meer te vergeten, de heerlijke muziek en het feit dat er bijna alleen maar lokale Surinamers waren hebben de avond helemaal gemaakt.

Zoals jullie al kunnen horen hebben wij het nog steeds SUPER naar ons zin en kijken we erg uit naar onze volgende avonturen!!

Liefs van ons!

• 12 September 2016 - 18:23

Erik & Ineke:

Hoi Sigourney, wat een leuke reisverslagen schrijven jullie. Als jullie ooit uitgekeken raken op de verpleging kunnen jullie altijd nog een nieuwe carrière overwegen met het schrijven van doktersromannetjes.
    Jullie hebben zo te zien een goed gevuld stage programma in het verschiet. Ik hoop dat jullie voldoende tijd overhouden om nog wat van die leuke tripjes te maken.
    Geniet ervan en houd ons ook vooral op de hoogte met jullie reisblog.

groetjes,
    Erik & Ineke

• 13 September 2016 - 09:48

Pascale:

Lieve meiden
    Het klinkt weer ontzettend leuk.
    Wel een spannende tochtje zo te zien.
    Leuk om te horen dat havana nog steeds de plek is van vermaak.
    Ben er ooit ook een aantal keren geweest het was genieten en vermaak hoe goed ze dansen.
    Wel fijn om te horen dat jullie het volkslied wel onder de knie hadden.
    De kop is er dan wel gelijk af in de klas goed overnagedacht haha.
    Moet wel zeggen dat het wat Ineke&Erik zeggen het zijn heerlijke verslagen om te lezen en zeker voor ons is dat de thuis blijvers een leuke impressie van wat jullie daar ervaren.
    Liefs,
    Henk&Pascale xx

• 13 September 2016 - 19:33

Saskia:

Wat leuk meiden! Ik volg julloe op de voet