First Day Trip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van LauraSigourney TjallingiiLansman - WaarBenJij.nu First Day Trip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van LauraSigourney TjallingiiLansman - WaarBenJij.nu

First Day Trip

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg LauraSigourney

04 September 2016 | Suriname, Paramaribo

Jaaa weer een verhaaltje. Misschien een beetje snel maar we hebben gisteren dan ook zoveel mee gemaakt, daar moet over geschreven worden. Laat ik beginnen met te zeggen dat het hier net vakantie is... Liggend in de hangmat en kijkend naar het zwembad, hier is het goed vertoeven! Enige waar ik als echte Hollandse aan moet wennen is de warmte. Daar moet ik als echte Hollandse klaagster natuurlijk ook even wat over zeggen :). Si heeft daar allemaal wat minder last van. Het verrast mij wel hoe snel we hier aarden en hoe snel wij ons hier thuis voelen. Dat geldt ook voor mij, het voelt bijna gewoon dat wij hier nu voor 10 weken blijven.

Maar genoeg emotioneel gedaan, terug naar de dag van gisteren. Gisteren hebben wij onze eerste dagtrip gemaakt, het programma was als volgt: dolfijnen spotten, naar de plantages en na het diner de jungle in om kaaimannen te spotten. Nou die dolfijnen en kaaimannen hebben we gezien hoor. In een mooi bootje (zie foto) de Surinaamse rivier op, zwommen ze ineens voorbij. We werden zelfs nog getrakteerd op dolfijnen die dichtbij de boot zwommen! Dolfijnen kijken altijd blij, dat is natuurlijk schijn door hun bek maar het ziet er schattig uit. Na de dolfijnen gingen we de plantages in, rondleiding gehad van onze gids in het open lucht museum op Fort Nieuw Amsterdam en in de plantage Rust en Werk. Indrukwekkend om te leren over de geschiedenis van Suriname, met de slavenhandel. Ook heel mooi om de plantages te zien, dit zijn kleine gemeenschappen waar ongeveer 300 mensen wonen en waar veel werk is. Het is echt ons, kent ons. Onze gids woont ook op een plantage en zij vertelde dat bijna iedereen familie van haar is daar. Na de plantages gingen we naar een restaurant. Twee vrouwen die daar op twee kookpitten enorme wokpannen met het lekkerste eten vers klaar staan te maken. Hier voor het eerst roti gegeten met pompoen! Heerlijk!

Hierna betrok de lucht ineens en dit heb ik toch echt meegekregen van mijn papa: ik vertrouwde het niet helemaal. We zouden namelijk op een nogal smal bootje de jungle in gaan, ook was het al donker. Normaal vind ik in smalle bootjes zitten alleen maar leuk. Maar Surinaamse onweersbuien zijn toch iets anders dan die in Nederland. Si vertrouwde het ook niet helemaal. Dus tegen de bootsman hebben we gezegd dat we even wilde wachten. En dat was maar goed ook, want de hemel brak open. Zoveel regen en onweer! Na 45 minuten was het over en konden we alsnog de jungle in. Hier hebben we kaaimannen gevangen. In het donker de jungle in, nou daar is het goed donker hoor. Ook moest de boot over een sleephelling worden getrokken naar de andere kant van het water. Dit is een soort 'brug' over land, dus de boot wordt eerst omhoog getrokken en hierna glijdt de boot naar beneden. Heel apart om te zien. Maar de jungle is moooi! Het was jammer dat het donker was maar de verschillende bomen waren goed te onderscheiden, zoveel geluiden en met onze nieuwe lievelingsdieren muggen vermaakten we ons zeer!

Waar ik ook ben achter gekomen is dat Si veel liefde heeft voor allerlei beesten. De schildpad die we op Rust en Werk mochten vast houden wilde Si het liefste mee naar huis nemen. En ook de kaaiman in de jungle kreeg liefkozend de naam Alfred :). Ik daarentegen ben minder bang voor alle beesten en insecten die we hier tegen komen dan ik had verwacht.

Morgen worden wij voor het eerst verwacht op onze nieuwe stage, formeel gekleed natuurlijk. Ik ben heel benieuwd maar we hebben er zin in! Nu maar weer snel het zwembad in.

• 06 September 2016 - 08:35

Pascale :

Hai lieve meiden wat een schitterende ervaring moet dat geweest zijn wat een leuke tocht. Vond dat ook zelf de leukste ervaring de dolfijnen en met een korjaal de rivier op.Hoe is jullie 1e dag verlopen in het ziekenhuis. Is het een beetje wat jullie ervan verwacht hebben?
    Liefs,
    Pascale en Henk xxx